Etablerad i Sundsvall sedan 1941

Arbetsmiljöpolicy


Introduktion
Arbetsmiljöarbetet på Gisslins Måleri AB är en strategisk fråga som också påverkar både vår säkerhet och vår konkurrenskraft. Genom en god arbetsmiljö kan verksamhetens mål uppfyllas och förhoppningen är att företaget också uppfattas som en bra arbetsgivare och därmed kunna rekrytera och behålla bra medarbetare. Vi ser arbetsmiljöarbetet som en lönsam investering för att uppnå hög trivsel och motivation i arbetet och en låg sjukfrånvaro bland medarbetarna.

På Gisslins Måleri AB arbetar vi systematiskt med arbetsmiljö- och hälsofrågor som en naturlig del i den övriga verksamheten. Förebyggande och tidiga insatser för att eliminera risker för ohälsa eller olycksfall är de viktigaste delarna i vårt arbetsmiljöarbete.

Utgångspunkten är aktuell lagstiftning, branschavtal och våra interna krav. Därutöver strävar vi efter ständiga förbättringar i arbetsmiljöarbetet och själva verksamheten.

Övergripande målet för Gisslins Måleri AB är att skapa och behålla en god arbetsmiljö i verksamheten. Arbetsmiljön ska vara både säker och utvecklande för den enskilda medarbetaren. Varje medarbetare ska trivas i sitt arbete.

 Arbetsmiljömål
1. 100 % av medarbetarna ska känna arbetsglädje av att arbeta hos oss.
2. Den korta sjukfrånvaron ska minska med 5 %. Den långa sjukfrånvaron ska minska med 100 %
3. 100 % ska uppleva att de har en bra arbetsbelastning och i övrigt en bra balans i livet
4. 100 % ska uppleva att de har tillräcklig kompetens för att utföra ett bra arbete
5. 100 % ska uppleva att våra regelbundna medarbetarsamtal är givande och att det finns rimligt satta mål.
6. 100 % ska uppleva att vi har ett gott ledarskap
7. Ingen medarbetare ska uppleva sig mobbad, trakasserad eller diskriminerad

Detta sker bl.a. genom följande:
• Vi ska snabbt uppmärksamma problem och sätta in tidiga resurser för att motverka att ohälsa uppstår, men också sätta in åtgärder vid uppkomsten av ohälsa och olycksfall. •
All personal ska ha regelbundna möten där arbetsmiljö ska finnas som en stående punkt på agendan.
• Arbetsmiljöarbetet ska bedrivas systematiskt genom årliga kartläggningar av arbetsmiljön utifrån både fysiska, organisatoriska och sociala aspekter. Detta ska ske i samverkan mellan personal och arbetsgivare hos Gisslins Måleri AB.
• Chefen/arbetsledaren har ansvar att utföra kontroller och säkerställa att medarbetarna inte utsätts för ohälsa eller olycksfall.
• Resursfördelning, genomgång ansvar och förväntningar ska ske genom dialog och samtal med medarbetarna och anpassas efter krav och svårighetsgrad.
• Arbetstider och omfattningen på tillgänglighet ska vara rimliga, samtidigt som medarbetarens önskemål om flexibilitet ska kunna tillgodoses.

Ansvarsfördelning i arbetsmiljöarbetet
Ledningen har ett övergripande ansvar för arbetsmiljön i hela Gisslins Måleri AB. Gisslins Måleri AB, ska:
• Hålla årliga utvecklingssamtal med sina respektive medarbetare.
• Arbeta förebyggande för en god arbetsmiljö.
• Informera sina medarbetare om Gisslins Måleri ABs arbetsmiljöpolicy, aktuella rutiner samt handlingsplaner för arbetsmiljöarbetet.
• Vidta åtgärder enligt aktuella handlingsplaner för arbetsmiljöarbetet.
• Arbeta för tidig rehabilitering i förekommande fall.

Medarbetarens ansvar
Samtliga medarbetare på Gisslins Måleri AB har ansvar för delaktighet i arbetsmiljön. Detta sker genom att alla:
• Känner till de övergripande målen för verksamheten på Gisslins Måleri AB.
• Känner till målen med sitt arbete och förstår sin roll i arbetsgruppen.
• Tar ansvar för sina egna uppgifter och har de befogenheter som krävs för att fullgöra dem.
• Bidrar till kontinuerliga förbättringar i arbetsmiljön genom att ta ett ansvar för hälsa och arbetsmiljön och medverkar till att eliminera risker i arbetet.

Systematiskt miljöarbete
På Gisslins Måleri AB arbetar vi systematiskt med att minimera risker i arbetet och satsar på aktiviteter i syfte att öka hälsa och effektivitet hos medarbetarna. Arbetsmiljöarbetet omfattar hela verksamheten, all utrustning och lokaler, dessutom beaktar vi arbetets fysiska, sociala och psykiska aspekter för alla arbetstagare.

Enligt följande riktlinjer utför vi ett systematiskt arbetsmiljöarbete på Gisslins Måleri AB:

• Vår personal är med och utformar sina egna mål för arbetsmiljön utifrån sina förutsättningar, men med utgångspunkt i Gisslins Måleri AB övergripande mål för arbetsmiljöarbetet.
•För ständiga förbättringar krävs det att vi regelbundet följer upp och utvärderar.
• Förutsättningen för ett fungerande arbetsmiljöarbete är samverkan mellan medarbetare och ledningen liksom medarbetarnas delaktighet.
• Arbetsmiljöarbetet sker systematiskt och årliga handlingsplaner upprättas.
• Samverkan sker också i samarbete med företagshälsovården.
• Rehabilitering och arbetsanpassning sker så tidigt som möjligt.
• Regelbunden översyn att gällande regler, skriftliga instruktioner och interna krav finns tillgängliga för våra medarbetare.
• Olycksfall och tillbud rapporteras omedelbart.
• Alla nyanställda arbetstagare får en i förväg fastställd och relevant introduktion.

​​​​​​​Tillbaka till "VÅR ARBETSPLATS"

Gisslins Måleri AB
Reviderad 2024-01-02
Sundsvall